x
x
x Kaikki kategoriat x Kategoriat MENU
Haet nyt kategoriassa {{$data.getCategoryName() | lowercase}} (poista)
{{ $data.getCategoryName() }}
×
{ "valueFormat": "[[cg.view.page.base.SearchPanelBehavior.cleanSearchText(value.getTerm())]]" } off Etsi tuotteita... Hae tuotteita kategoriassa {{$data.getCategoryName() | lowercase}}... Etsi tuotteita... Hae... Etsi tuotteita...
Kategoriat x Sulje

Kuluttajansuoja

Peruuttamisoikeus verkkokaupassa
Kuluttajalla on verkkokaupassa yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus. Peruutusaika lasketaan siitä, kun kuluttaja on saanut sekä tuotteen että vahvistuksen. Jos vahvistusta ei tarvitse toimittaa, peruuttamisaika lasketaan siitä, kun kuluttaja vastaanottaa tavaran. Muussa kuin tavaran kaupassa aika lasketaan siitä, kun sopimus on tehty. Peruuttamisoikeutta ei kuitenkaan ole kaikkien tavaroiden ja palvelujen kaupassa, esim.
- majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palveluissa, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi (esim. loma-mökin vuokraus, konserttilippujen tilaus, lentomatkan tilaus);
- yksittäisissä elintarviketoimituksissa kuluttajan kotiin, paitsi jos myyjä on puhelimitse ottanut yhteyttä kuluttajaan.
- mittatilaustavaroissa;
- nopeasti pilaantuvissa elintarviketoimituksissa;
- cd-, video- tai tietokoneohjelmassa, mikäli sen sinetti on rikottu;
- sanoma- ja aikakauslehtitoimituksissa, paitsi jos myyjä on puhelimitse ottanut yhteyttä kuluttajaan.

Kuka vastaa palauttamiskuluista, jos kuluttaja peruu kaupan?

Kaupan peruuttamisesta ei yleensä saa koitua kuluttajalle kuluja. Palautuskulut ovat kuitenkin kuluttajan vastuulla, jos tuotetta ei voida kuljettaa tavanomaisena postikuljetuksena esimerkiksi sen suuren koon vuoksi. Tällöinkin palautuskulut on kuitenkin korvattava, jos kuluttaja on suostunut vastaanottamaan korvaavan tuotteen, mutta huomaakin, että se ei sovellu hänelle.

Voiko kuluttaja avata pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeuttaan?
Kuluttajalla on peruuttamisaikana oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Kuluttaja ei menetä peruuttamisoikeuttaan, jos tuotteen arvo vähentyy ilman hänen syytään - esimerkiksi jos paketti vaurioituu postissa. Kuluttaja voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön.

Kenen vastuulla on tuotteen katoaminen tai vaurioituminen postissa?
Myyjä on vastuussa tuotteesta kuljetuksen aikana, esimerkiksi jos tuote katoaa tai vahingoittuu postilähetyksen aikana.

Voiko myyjä vaatia ostoksen maksamista ennakkoon?
Tavaraa ei yleensä pidä vaatia maksettavaksi ennen kuin se on toimitettu. Ennakkomaksua koskevat vakiosopimusehdot voidaan katsoa kohtuuttomiksi. Ehtoja voidaan arvioida seuraavin perustein:
- Tarve: voiko myyjä osoittaa, että ennakkomaksulle on olemassa todellinen tarve
- Summan suuruus
- Aikatekijä: miten paljon ennen toimitusta ennakkomäärä on maksettava
- Vakuus: asetetaanko ennakkomaksulle vakuus.
Myyjän on välittömästi palautettava koko summa, jos kuluttaja on suorittanut maksun ennen tuotteen tai palvelun toimittamista ja ilmoittaa, että tavara ei ole tullut perille, tai jos kuluttaja käyttää sopimuksen mukaista tai lakisääteistä peruuttamisoikeutta.

Sitovatko verkkokaupan sivuilla olevat hinnat myyjää?
Myyjän nettisivuilla olevat hinta- ja tuotetiedot ovat sitova tarjous. Sitova sopimus syntyy, kun kuluttaja hyväksyy myyjän tarjouksen tilaamalla tuotteen. Tämän jälkeen ei kumpikaan osapuoli voi pääsääntöisesti irtautua sopimuksesta ilman seuraamuksia. Ainoastaan tietyissä tilanteissa myyjä voi vedota erehdykseen antamassaan tarjouksessa, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo. Esimerkiksi jos 400 euron televisiota erehdyksen vuoksi myydään 40 eurolla.

lähde: kuluttajavirasto 2009