x
x
x Kaikki kategoriat x Kategoriat MENU
Haet nyt kategoriassa {{$data.getCategoryName() | lowercase}} (poista)
{{ $data.getCategoryName() }}
×
{ "valueFormat": "[[cg.view.page.base.SearchPanelBehavior.cleanSearchText(value.getTerm())]]" } off Etsi tuotteita... Hae tuotteita kategoriassa {{$data.getCategoryName() | lowercase}}... Etsi tuotteita... Hae... Etsi tuotteita...
Kategoriat x Sulje

Rajat ylittävä tietopankki internet-kaupan kuluttajaongelmille

Sähköisen kaupan luotettavuuden lisäämiseksi on perustettu kansainvälinen tietopankki, jonne kuluttajat voivat tehdä ilmoituksen kokemistaan ongelmista Internet-kaupassa. Tietopankin avulla kansainväliseen eConsumer.gov projektiin kuuluvat markkinointia valvovat viranomaiset keräävät tietoja rajat ylittävän verkkokaupan ongelmista. Suomesta projektissa on mukana kuluttaja-asiamies.

Koska Internet-kauppa ylittää valtioiden väliset rajat, viranomaisten on ollut hankala puuttua sen kaikkiin ongelmiin. eConsumer.gov tietopankki perustuu kuluttajien tekemiin ilmoituksiin, joten se antaa paremmat mahdollisuudet eri maiden viranomaisten väliseen yhteistyöhön. Tietopankista viranomaiset saavat tietoa muun muassa mahdollisista huijariyrityksistä, huijaustavoista ja yleisimmistä valituksenaiheista.

Kuluttajat voivat tehdä tietopankkiin ilmoituksen sähköisellä lomakkeella osoitteessa http://www.econsumer.gov/. Ilmoituksen voi tehdä joko englanniksi, saksaksi, espanjaksi tai ranskaksi. Lomakkeella lähetetyt tiedot ovat luottamuksellisia ja vain hankkeessa mukana olevien valvontaviranomaisten nähtävissä. eConsumer.gov projektin kotisivuilla kerrotaan, miten kukin hankkeessa mukana oleva maa valituksia käsittelee. Lisäksi sivuilla on yhteystietoja ja tietoa kuluttajansuojasta eri maissa.

eConsumer.gov on kansainvälisen markkinointia valvovan verkoston ICPENn (International Consumer Protection Enforcement Network) yhteistyöprojekti. Verkostoon kuuluvat OECD-maiden viranomaiset. Kyseessä on pilottiprojekti, johon osallistui aluksi 12 ja nykyisin 24 maata: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Englanti, Sveitsi, Unkari, Australia, Itävalta, Saksa, Sveitsi, Alankomaat, Ranska, Luxemburg, Tsekki, Slovakia, Kreikka, Malta, Espanja, Meksiko, Kanada, Korea, Italia, Portugali, Irlanti, Chile, Azerbaidzhan, Kiina, Japani, Etelä-Korea, Uusi Seelanti, USA.

Kuluttaja-asiamies ei ota asioita käsiteltäväkseen eConsumer-tietokantaan tehdyn valituksen perusteella, vaan seuraa tietokannan avulla Internet-kaupan kehitystä ja on tarvittaessa yhteistyössä muiden maiden viranomaisten kanssa. Jos kuluttajan valitus koskee suomalaista Internet-yrittäjää, hän voi tehdä valituksen kuluttaja-asiamiehelle esimerkiksi sähköpostitse osoitteeseen posti@kuluttajavirasto.fi.

Projektin kotisivut ovat englanniksi, saksaksi, espanjaksi, ranskaksi, japaniksi ja puolaksi. Projektin tietopankki sijaitsee USA:ssa ja sen ylläpidosta vastaa USA:n Federal Trade Commission.

lähde: kuluttajavirasto 2007